:: مقاله مرتبط با : جلد 1 ، شماره 1 , 1
نویسندگان :
فاطمه کریمی زارچی1، علیرضا فرجامی2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بافق(مسئول)1، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بافق2 صفحات :
13-22
چکیده :
در بسیاری از پژوهش ها ارتباط میان آگاهی واج شناختی و یادگیری به اثبات رسیده است. مهارت آگاهی واج شناختی یکی از مهمترین متغیرهای پیش بینی کننده مهارت خواندن و نوشتن است که با روشهای مختلف آموزش داده میشود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیرآگاهی واج شناسی بر اختلال خواندن و دیکته نویسی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان زارچ، بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دارای اختلال خواندن و دیکته نویسی پایه سوم شهرستان زارچ در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه آماری 30 نفر و به روش در دسترس انتخاب گردیدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، چک لیست اختلال خواندن آموزش و پرورش و آزمون اختلال دیکته نویسی محقق ساخته بوده است. گروه آزمایش تحت آموزش آگاهی واج شناسی، به مدت 10 جلسه 45 دقیقه ای قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از آزمون کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش آگاهی واج شناسی بر اختلال خواندن و دیکته نویسی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان زارچ اثربخش بوده است و توانسته این اختلالات را در دانشآموزان بهبود بخشد. در نتیجه، آموزش آگاهی واج شناختی را میتوان به عنوان یک شیوه مداخله در عملکرد خواندن و نوشتن دانش آموزان دارای اختلال مورد استفاده قرارداد و با توجه به اهمیت جایگاه آن، به عنوان برنامه آموزشی در سنین پایین به کار برد.
دانلود مقاله موضوع :
مشاور و راهنمایی(شغلی، خانواده، توانبخشی)
کلمات کلیدی :
آگاهی واج شناسی، اختلال خواندن، دیکته نویسی
تعداد بازدید از مقاله : 9
تعداد دانلود فایل : 4