:: مقاله مرتبط با : جلد 1 ، شماره 1 , 1


بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و انگیزه پیشرفت با سازگاری در دانش آموزان متوسطه دوره دوم منطقه 3 شهر تهران


نویسندگان :
فرشته کردستانی1، سمیرا مویدی2، فاطمه فرهادی3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی(مسئول)1، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی2، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی3
صفحات :
33-45
چکیده :

هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و انگیزه پیشرفت با سازگاری در دانش آموزان متوسطه دوره دوم منطقه سه شهر تهران است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماري تحقیق، شامل 283 نفر از دانش آموزان متوسطه دوره دوم منطقه سه شهر تهران است که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل اند و به روش نمونه گیري طبقه ای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه های راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، انگیزه پیشرفت و سازگاری را به صورت الکترونیکی تکمیل نمودند. براي تحلیل فرضیات از ضرایب همبستگی پیرسون، استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که بين متغیر باورهای انگیزشی و یادگیری خودتنظیمی با انگیزه پیشرفت رابطه مثبت و معناداری برقرار است. همچنین بین باورهای انگیزشی با سازگاری عاطفی و و سازگاری اجتماعی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. از طرفی رابطه بین یادگیری خودتنظیمی با سازگاری آموزشی منفی و معنادار است که بیانگر این است که با افزایش یادگیری خودتنظیمی، سازگاری آموزشی مطلوب تر شده است. همچنین بین متغیر انگیزه پیشرفت با تمامی مؤلفه های سازگاری و رابطه منفی و معنادار وجود دارد. معادله رگرسیون نیز نشان می دهد که باورهای انگیزشی بر سازگاری تأثیر مثبت و معنادار و انگیزه پیشرفت تأثیر منفی و معنادار دارد. بر مبناي این نتایج پیشنهاد می شود شرایطی را فراهم گردد که میزان تجربه ی استفاده دانش آموزان از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و انگیزه پیشرفت را بهبود یابد تا متعاقباً شاهد افزایش سطح بالای سازگاری تحصیلی باشیم.


دانلود مقاله

موضوع :
مديريت آموزشی
کلمات کلیدی :
یادگیری خودتنظیمی، انگیزه پیشرفت و سازگاری
تعداد بازدید از مقاله : 5
تعداد دانلود فایل : 2