:: مقاله مرتبط با : جلد 1 ، شماره 1 , 1
نویسندگان :
فاطمه کریمی زارچی1، علیرضا فرجامی2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بافق(مسئول)1، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بافق2 صفحات :
13-22
چکیده :
در بسیاری از پژوهش ها ارتباط میان آگاهی واج شناختی و یادگیری به اثبات رسیده است. مهارت آگاهی واج شناختی یکی از مهمترین متغیرهای پیش بینی کننده مهارت خواندن و نوشتن است که با روشهای مختلف آموزش داده میشود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیرآگاهی واج شناسی بر اختلال خواندن و دیکته نویسی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان زارچ، بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دارای اختلال خواندن و دیکته نویسی پایه سوم شهرستان زارچ در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه آماری 30 نفر و به روش در دسترس انتخاب گردیدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، چک لیست اختلال خواندن آموزش و پرورش و آزمون اختلال دیکته نویسی محقق ساخته بوده است. گروه آزمایش تحت آموزش آگاهی واج شناسی، به مدت 10 جلسه 45 دقیقه ای قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از آزمون کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش آگاهی واج شناسی بر اختلال خواندن و دیکته نویسی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان زارچ اثربخش بوده است و توانسته این اختلالات را در دانشآموزان بهبود بخشد. در نتیجه، آموزش آگاهی واج شناختی را میتوان به عنوان یک شیوه مداخله در عملکرد خواندن و نوشتن دانش آموزان دارای اختلال مورد استفاده قرارداد و با توجه به اهمیت جایگاه آن، به عنوان برنامه آموزشی در سنین پایین به کار برد.
دانلود مقاله موضوع :
مشاور و راهنمایی(شغلی، خانواده، توانبخشی)
کلمات کلیدی :
آگاهی واج شناسی، اختلال خواندن، دیکته نویسی
استناد دهی
نحوه استناد به مقاله (Harvard)
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
کریمی زارچی، فاطمه، فرجامی، علیرضا، آذر 1402 . بررسی تاثیرآگاهی واج شناسی بر اختلال خواندن و دیکته نویسی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان زارچ . مشاور و راهنمایی(شغلی، خانواده، توانبخشی)، 1(1) ، صص. 13-22
تعداد بازدید از مقاله : 6
تعداد دانلود فایل : 2